Så lockar ni stjärnorna när kompetensbrist råder

Så lockar ni stjärnorna när kompetensbrist råder

Alla siffror pekar åt samma håll: i framtiden kommer kompetensbristen bara att bli större. Så vilka är de viktigaste stegen för att lyckas locka nya stjärnor till arbetsplatsen? Här ger vi våra fem bästa tips – och avslöjar den viktigaste faktorn kandidater letar efter när de söker nytt jobb. 


77 procent av de svenska arbetsgivarna uppger att de har svårt att hitta rätt kompetens till sin verksamhet, enligt en undersökning gjord av ManpowerGroup. Den skyhöga kompetensbristen har varit verklighet i Sverige under flera år, men just nu ser man för första gången på länge samma trend i ett globalt perspektiv. Det gör att företag i framtiden dessutom kommer att behöva konkurrera om våra talanger mot stora internationella företag. 

Den stora kompetensbristen beror på flera olika orsaker. Under lång tid har de populära utbildningarna inte matchat med behovet som framtidens arbetsmarknad kommer att ha. Dessutom vände pandemin upp och ner på arbetsmarknaden. En stor del av företagen tvingades säga upp eller permittera personer som sedan blev svåra att locka tillbaka då många passade på att byta jobb eller bransch.

Att det kommer bli tufft att konkurrera om framtidens talanger är alltså uppenbart – men det är tack och lov inte omöjligt! Här följer våra tips på saker ni som arbetsgivare bör ha på plats för att lyckas med era framtida rekryteringar i tider präglade av en utmanande kompetensbrist. 


1. Work-life-balance 

Om det var något vi lärde oss under pandemin så var det hur härligt det kan vara när vi har balans mellan privatlivet och jobbet. Många arbetstagare kan idag inte tänka sig att gå tillbaka till en tid då kontorsarbete inte var frivilligt – enligt en undersökning från Unit4 vill sju av tio svenskar även fortsättningsvis ha kvar möjligheten att arbeta på distans. Hur ser er policy ut för distansarbete? Vad innebär frihet under ansvar på just er arbetsplats? Alla jobb är olika, så även möjligheterna och kraven beroende på roll. Var noga med att kommunicera er hållning kring distansarbete utåt – för potentiella kandidater kan det vara en dealbreaker - åt båda håll. 


2. Coacha medarbetare 

Enligt undersökningar om vad arbetssökande söker efter på en ny arbetsplats är bra coachning och stöttning en av de viktigaste aspekterna. Det gör att medarbetarnas jobb blir enklare samtidigt som ni som arbetsgivare visar att ni bryr er om dem. Särskilt under onboardingfasen kan man nästan inte ge för mycket coachning – och ni vill inte förlora en nyrekryterad stjärna för att hen inte känner sig tillräckligt trygg på det nya jobbet. 


3. Tydligt syfte 

Att få känna sig stolt över sitt arbete och företaget man jobbar på varje dag är en viktig del i att trivas på jobbet. Om det inte är helt självklart för alla varför just ni förändrar världen till det bättre kan det verkligen vara värt att fundera över för att kunna göra det tydligare utåt. Starka värderingar som stämmer överens med de anställdas personliga drivkrafter är en viktig del i att bibehålla motivationen på jobbet samtidigt som nya talanger lockas till en arbetsplats där de upplever att de kan göra skillnad på riktigt.


4. Kompetensutveckling

Om det är svårt att hitta nya medarbetare för just den kompetens ni söker kan det vara dags att titta internt. Kanske har ni någon superstjärna som redan är anställd och som drömmer om att vidareutbilda sig och byta roll? Att erbjudas utbildning via sitt jobb har också visat sig göra att medarbetare gillar sitt jobb mer. Sådana möjligheter kan verkligen vara det som skiljer er från konkurrenterna i en anställningsprocess. 


5. Bra arbetsmiljö 

För väldigt många jobbsökande är några av de viktigaste faktorerna för en attraktiv arbetsplats en bra arbetsmiljö och trevliga kollegor. Så hur skapar man det? En bra arbetsmiljö brukar beskrivas som en plats där det är högt i tak, där alla hjälps åt för att nå gemensamma mål och där man ofta får bra och konstruktiv feedback. För att uppmuntra till vänskapliga relationer mellan kollegor är regelbundna sociala aktiviteter en bra idé, där jobbet läggs åt sidan och man får lära känna varandras privata sidor. Roliga AWs, konferenser och kick-offs är också något som ger ringar på vattnet och sprider sig när era medarbetare pratar om sin arbetsplats utanför jobbet – vilket i längden kan göra det enklare att locka nya kandidater när ni söker kompetens. 

Behöver ni hjälp att rekrytera framtidens kompetens? Tveka inte att höra av dig till oss på A-hub!